نهاد ریاست جمهوری - معاونت امور زنان و خانواده

10 فتوای معروف آیت الله صانعی که باعث شد او را تحت فشار قرار دهند چه بود؟ از تساوی دیه زن و مرد تا ارث بردن زن از اموال شوهر





ایجاد شده در تاریخ: ﺳﻪشنبه 25 شهریور 1399 - 16:15
آخرین ویرایش:ﺳﻪشنبه 25 شهریور 1399 - 16:34

آیت الله صانعی فتاوای متفاوتی در خصوص سن بلوغ دختران، ارث بردن زن از تمامی اموال همسرش و فرزند خواندگی ، تساوی دیه زن و مرد، رد فاضل دیه"،

۱۰ فتوای معروف آیت الله صانعی که باعث شد او را تحت فشار قرار دهند چه بود؟  از تساوی دیه زن و مرد تا ارث بردن زن از اموال شوهر

آیت الله العظمی صانعی (ره) از جمله مراجعی بودند که به فقه پویا معتقد بوده و بر اساس آن احکام خود را منتشر می کردند. شاید بتوان گفت فتاوای او جزو آخرین مباحث فقه پویا بود.

فهرست  ۱۰ فتوای آیت الله صانعی که در میان علمای قم مورد بحث است:

1. تساوی دیه زن و مرد،

2. قصاص مردی که زنی مسلمان را کشته باشد بدون نیاز به پرداخت نصف دیه یک مرد مسلمان به قاتل،

3. منع ازدواج موقت برای مرد مسلمان متأهل که با همسرش زندگی می کند،

4. محرم دانستن فرزندخواندگان به مرد و زنی که آنها را به فرزندی پذیرفته اند،

5. مجاز دانستن دریافت بهره در قرض هایی که برای رفع نیاز نیست بلکه برای افزایش رونق فعالیت اقتصادی است،

6. پاک دانستن پوست و چرم خارجی،

7. تردید در جاری شدن حکم ارتداد در مورد کسانی که "آگاهانه" و "از روی تحقیق" دین خود را عوض کرده اند،

8.ارث بردن غیر مسلمان از مسلمان

9. مشروط دانستن ازدواج مجدد مرد مسلمان به رضایت همسر اول

 

10- سن بلوغ دختران 13 سال تمام است

برابری دیه زن و مرد

مرحوم آیت الله صانعی درباره دیه زن مرد معتقد بود:

« قرآن کریم بر لزوم پرداخت اصل دیه دلالت دارد و تفاوتی میان زن و مرد نگذاشته است. روایاتی که بر تشریع دیه در آیین اسلام دلالت می‌کنند، همانند قرآن، تبعیضی میان زنان و مردان نمی‌گذارند. اصول و قواعد کلّی اسلامی نیز برابری دیه زن و مرد را اقتضا دارند. بر این پایه، روایت‌هایی که مخالف این ادلّه و قراین و شواهد باشند، نمی‌توانند مستند رای فقهی قرار گیرند.»

سن بلوغ دختران

 

از نظر حضرت آیت الله صانعی (ره) سن بلوغ دختران با نبود دو شرط دیگر، سیزده سال تمامِ قمری  بود. دلیل بر این فتوا علاوه بر وجوهی از قرآن و روایات، قاعده سهولت در دین است. چگونه می توان بر خلاف این قاعده، بار سنگین تکالیف و احکام و اجرای حدود کامل را بر دوش دختران نُه ساله قرار داد؛ در حالی که ضعیف و ناتوان و فاقد رشد بدنی و قابلیت ازدواج هستند؛ چگونه می توان گفت که دینِ سهل و آسان از آنها عمل به تکالیف و احکام و مسایل شرعی و اجرای حدود کامل الاهی را همچون زنان و مردان دیگر خواسته و آنان چاره ای جز گردن نهادن به آن ندارند؟ آری، اگر نشانه های دیگر بلوغ، مانند حیض، پیش از سیزده سالگی پیدا شود، دختر مکلّف شده و احکام شرعی بر او واجب می شود.

 





دیدگاه شما

نام :
پست الکترونیکی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی را وارد نمایید :
Captcha