نهاد ریاست جمهوری - معاونت امور زنان و خانواده

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از ایده تا اجرا



معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده تشکیل بانک اطلاعات متمرکز زنان را یکی از مهمترین ساز و کارها برای موفق شدن طرح توانمندی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و گفت: وزارت تعاون بهترین دستگاه برای پیگیری این موضوع است.

شنبه 09 دی 1396 - 11:49

سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به تبیین اهداف کلانی که کارگروه ملی توانمندسازی جامع زنان سرپرست خانوار دنبال می‌کند، پرداخت و گفت: اقدامات مترتب بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور، سال‌هاست که در کشور در حال اجراست و دستگاه‌های گوناگونی در این حیطه به ایفای نقش می‌پردازند.

وی ادامه داد: در قوانین پنج ساله کشور نیز از برنامه چهارم توسعه به بعد بند‌هایی معطوف به موضوع زنان سرپرست خانوار لحاظ شده بود. در قانون برنامه پنجم یکی از محورهای چهارده گانه ماده ۲۳۰ مترتب بر ارتقای وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار بود. اما در قانون برنامه ششم توسعه برای اولین بار موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد تصریح و تأکید قرار گرفته و در بند ت ماده ۸۰ معاونت امور زنان و خانواده به همراه دستگاه‌های مسئول و ذیربط به ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئولیت تدوین و اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان خانوار را عهده دار شده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار فرایندی نیست که در نقطه شروع باشد، گفت: پیش از این نیز دستگاه‌های متولی امر در این خصوص اقداماتی را انجام داده‌اند، اما تشکیل این کارگروه به علت وجود دو نکته است.

باستانی در تبیین اولین نکته گفت: اقدامات انجام شده تاکنون از هماهنگی و انسجام کافی برخوردار نبوده و وجود موازی کاری و عدم رویکرد واحد و یکپارچه نسبت به توانمندسازی این گروه موجب بروز برخی ناهماهنگی‌ها و یا نقصان‌هایی در این حیطه شده است. به عنوان مثال با وجود اقدامات خوبی که در این زمینه در برخی دستگاه‌ها انجام شده هنوز بانک اطلاعات یا سیستم جمع‌آوری اطلاعات واحدی در این زمینه ایجاد نشده و دستگاه‌ها اطلاعات پراکنده و ناهمگنی را در این خصوص و مبتنی بر فعالیت‌ها و مأموریت‌های دستگاهی خود جمع‌آوری کرده‌اند.

این کارشناس حوزه زنان نکته دوم را کافی نبودن اقداماتی برشمرد که تاکنون انجام شده و عنوان کرد: ما با جمعیت زیادی از زنان سرپرست خانوار پشت نوبتی در سازمان‌های حمایتی مواجه هستیم که امیدواریم بتوانیم روند ارائه خدمات به افراد پشت نوبتی را تسریع کنیم.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به طور کلی اهداف تشکیل این کارگروه را «همکاری، هم‌افزایی و تشریک مساعی بخش دولتی و سازمان‌های مردم نهاد»، «بازشناسی، بازبینی و اقدام در جهت رفع خلأها و کاستی‌های سیاست‌ها و برنامه‌های موجود دستگاه‌ها در جهت کمک به مرتفع شدن مشکلات زنان سرپرست خانوار» و «تلاش در جهت توسعه اقدامات و  پوشش کامل زنان سرپرست خانوار نیازمند و متقاضی» خواند.

چه نهادهایی باید در این زمینه بیشترین نقش را ایفا می‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که چه نهادهایی باید در این زمینه بیشترین نقش را ایفا کنند؟ تصریح کرد: ‌در بند ت ماده ۸۰ صراحتا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان همکار اصلی در این برنامه یاد شده است. در کارگروهی که در این زمینه تشکیل داده‌ایم از سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی و تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی می‌توانند در این حیطه اثر گذار باشند و همچنین تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت کرده‌ایم و برآنیم تا با برنامه ریزی و هماهنگی‌های بین دستگاهی هم‌افزایی لازم را بین فعالیت‌های متفرق و پراکنده دستگاه‌ها ایجاد کنیم.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه سخنان خود یکی از محورهای مهم در این برنامه را استفاده از ظرفیت‌هایی دانست که در سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه وجود دارد.

باستانی به ارزیابی وضعیت کنونی زنان سرپرست خانوار پرداخت و عنوان کرد: به لحاظ آماری تعداد زنان سرپرست خانوار ۱۲,۶ درصد از کل خانوارهای کشور را تشکیل می‌دهد. این نسبت در سرشماری سال ۹۰ حدود ۱۲.۱ درصد بوده است. به عبارت دیگر تعداد خانوارهای زن سرپرست نسبت به کل خانوارها در پنج سال حدود ۰.۵ درصد رشد کرده است.

وی معتقد است اگرچه شیب این افزایش نسبت به گذشته کمتر شده اما به لحاظ تعداد، حدود ۵۰۰ هزار خانوار به جمع خانوارهای زن سرپرست در کشور افزوده شده است و این رقم قابل توجهی است.

باستانی با اشاره به اینکه به لحاظ شاخص‌ها نیز بیش از ۴۰ درصد از زنان سرپرست خانوار در دو دهک پایین درآمدی قرار دارند و گروهی هستند که نیازمند حمایت و ارتقای توانمندی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند، تصریح کرد: لذا این گروه نیازمند برنامه ریزی‌های جامع در زمینه اشتغال، بهبود وضعیت سلامت در ابعاد جسمی و روانی، رفاه و تامین اجتماعی و ... است.

ساز و کارهای مورد نیاز برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

باستانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به چه ساز و کارهایی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیاز داریم، عنوان کرد: مهمترین ساز و کار برای توانمندسازی زنان  سرپرست خانوار ارائه تصویری روشن و واضح از فرآیند توانمندسازی است و این که این فرایند چگونه و از چه مسیری باید انجام شود. در این مسیر باید با تکیه بر تجربه‌ای که طی این سال‌ها توسط دستگاه‌های متولی کسب شده، الگویی کامل را مبتنی بر هم افزایی دستگاهی ترسیم کرده و جایگاه و سهم هر دستگاه را مشخص کرد و چنان که اشاره شد ضمن به کارگیری ظرفیت‌های دولتی، از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یکی از محورهای اصلی در این برنامه بهره ببریم. البته خوشبختانه در این زمینه معاونت دارای تجربه ارزشمندی است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه افزود: الگوی مدیریت و هماهنگی دستگاه‌ها توسط معاونت در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در منطقه شهر ری که به صورت پایلوت انجام شد، می‌تواند بسیار مفید و کارگشا باشد. در پایلوت شهر ری نقاط قوت و ضعف همکاری دستگاه‌ها و مشکلات و اصطحکاک‌های اصلی این همکاری‌ها مشخص شد و این تجربه می‌تواند در فعالیت این کارگروه کمک کند که ما چند گام جلوتر باشیم.

باستانی ویژگی دیگر این طرح را الزام ماده قانونی به جامعیت آن دانست و گفت: تلاش ما بر طراحی الگوی جامع توانمندسازی منجر به تمرکز بر چندین محور بوده است؛ یکی از مهمترین بخش‌های این طرح، پیش بینی و تلاش در جهت تشکیل یک پنجره واحد و بانک اطلاعاتی جامع از زنان سرپرست خانوار در یک پورتال متمرکز است که بتواند نقشه و مسیر راه را در جهت توانمندسازی این زنان به ما نشان دهد، تا زمانی که ما از وضعیت تک تک کسانی که باید در دایره حمایتی طرح ما به منظور توانمندسازی قرار بگیرند با خبر نباشیم و امکان رصد را نداشته باشیم، طبیعتا نمی‌توانیم وضعیت آنان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

 وی تشکیل بانک اطلاعات متمرکز در قالب یک پنجره واحد را یکی از مهمترین اقدامات و سازو کارها برای موفق شدن این طرح ارزیابی و عنوان کرد: فعلا پیش بینی ما این است که وزارت تعاون به واسطه زیرساخت‌های آماده‌ای که از اطلاعات خانوارهای کشور دارد، بهترین دستگاه برای پیگیری این موضوع است.

باستانی با تأکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم که موضوع نیازهای زنان سرپرست خانوار را بسیار جامع ببینیم و تنها محدود به یک جنبه خاص نباشیم، تصریح کرد: بر این مبنا پنج کمیته تخصصی در این کارگروه پیش بینی شده است که در موضوعات کارآفرینی و اشتغال، سلات و بهداشت، مساعدت‌ها و حمایت‌های اجتماعی، نیازهای اجتماعی و فرهنگی و بالاخره مسائل حقوقی فعالیت کرده و با تعیین یک دستگاه مسئول در هر کمیته، پیگیر مسائل و نیازهای زنان سرپرست خانوار در هریک از این محورهای پنجگانه خواهیم بود.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، اهتمام دولت و تصریح یک ماده قانونی در برنامه ششم را ظرفیت بسیار خوبی برشمرد و اظهار کرد: در صورت برنامه ریزی صحیح در این زمینه می‌توان از فرصت فراهم شده به نحو احسن در فرایند ارتقای توانایی‌های زنان سرپرست خانوار استفاده کرد.

استناد قانونی برای توجه به زنان سرپرست خانوار

وی در پایان مهمترین ساز و کار را استناد قانونی برای توجه به این گروه از زنان دانست و اظهار کرد: از این پس لازم است تا با برنامه ریزی در جهت فعال کردن ساز و کارهای اجرایی و تشریک مساعی تمامی ظرفیت‌های دولتی و تشکیلات مردم نهاد، هرچه سریعتر وارد اقدامات اجرایی اثرگذار در این زمینه بشویم.

منبع: ایکنا



دیدگاه شما

نام :
پست الکترونیکی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی را وارد نمایید :
Captcha