نهاد ریاست جمهوری - معاونت امور زنان و خانواده

گزارش برگزاری نشست تخصصی ارائه گزارش تحولات جامعه زنان روستایی و عشایر به مناسبت روز "ملی زنان روستا و عشایر"



آخرین اقدامات برای زنان روستا و عشایر چیست؟

ایجاد شده در تاریخ: ﺳﻪشنبه 15 آبان 1397 - 16:02
آخرین ویرایش:یکشنبه 18 آذر 1397 - 14:05

این نشست با همکاری معاونت ریاست جمهوری در  امور زنان و خانواده و شهرداری تهران در تاریخ 15/7/97 به مناسبت روز ملی زنان روستایی و عشایر در شهربانوی مرودشت منطقه 7 شهرداری برگزار شد.

در حاشیه این نشست  نمایشگاه عکسی از زندگی زنان عشایر منطقه چالدران برگزار شده بود و خانم روژبین آبست دانشجوی پزشکی دانشگاه ارومیه  یکی از دختران موفق عشایر منطقه چالدران از شهر ماکو استان آذربایجان غربی، توضیحاتی درباره تصاویر در خصوص شرایط زندگی دختران عشایر، محل استقرار و زندگی آنان در منطقه ارائه کرد.

در این نشست که با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی، رییس سازمان امور عشایر کشور و معاونت برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، مشاوران وزراء و دستگاه های اجرایی در امور زنان و خانواده و برخی مسئولان سازمان های مرتبط در امر بهبود شرایط زنان روستا و عشایر و و سازمان های مردم نهاد حضور داشتند،دستگاه های مرتبط به ارائه گزارشی درباره  تحولات جامعه زنان روستایی و عشایر پرداختند.

در ابتدای این نشست دکتر معصومه ابتکار، هدف از برگزاری این نشست را هم‌افزایی دستگاه‌ها در حوزه زنان عشایر و روستاها با یکدیگر دانست و گفت: افراد و دستگاه‌های مختلف مسئولیت و وظایفی دارند و باید گزارش‌ کار خود را درباره اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند ارائه و بیان کنند.

وی افزود: با هم‌افزایی بیشتر میان مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید بتوانیم در حوزه زنان رویکرد بقوی تری را نشان دهیم.

ابتکار با اشاره به ماده 101 برنامه ششم توسعه، گفت: عدالت جنسیتی از موضوعات مهم برنامه به حساب می‌آید، اگر چه برنامه‌ریزی دستگاه‌ها لزوما مردانه یا زنانه نیست ولی به دلیل مشکلات و موانع فرهنگی ممکن است دسترسی به امکانات برای همه افراد جامعه برابر نباشد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا در حوزه ارتقا و بهبود وضعیت زنان روستایی و عشایری با دیدگاهی مدون گام‌های موثر برداریم، افزود: محوریت اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در قالب برنامه ششم توسعه، نگاهی عادلانه در راستای عدالت جنسیتی برای بهره مندی همه آحاد جامعه از امکانات و فرصت‌ها است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مسایل زنان تاکید کرد: حل مشکلات زنان و خانواده مستلزم همکاری بین بخشی و تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف اجرائی کشور است.

ابتکار با تاکید بر اینکه روستاهای کشور در سال‌های پس از انقلاب شاهد پیشرفت‌ها و خدمات خوبی بوده اند، افزود: اگر چه به دلیل پیشرفت شهرها همچنان فاصله هایی وجود دارد که در حال حاضر با دلایل جدیدی مانند تغییر اقلیم باعث استمرار پدیده مهاجرت شده است.

وی ادامه داد: اطلس خانواده یکی از سندهای مهم معاونت زنان به شمار می‌آید و می‌تواند اطلاعات خوبی به مسئولان برای برنامه‌ریزی ارائه کند. از سیاست‌های مهم دولت دوازدهم تدوین سند ارتقای وضعیت زنان در سطح روستاهاست و ما هم با جدیت پیگیر آن هستیم و سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه در حال همکاری دارد.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: باید به مسایل زنان، روستایی و عشایری توجه بیشتری شود و برای هریک از شکاف‌ها و شاخص‌های این حوزه برنامه داشته باشیم. در این حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی عدالت جنسیتی می‌تواند به پیشبرد سیاست‌ها کمک کند.

وی افزود: توان افزایی اقتصادی زنان عشایری و روستایی از رویکردهای مهم معاونت زنان و دولت به شمار می‌آید و در این خصوص با مهندس آذری جهرمی برای اشتغال یا پیشرفت شغلی افراد در حوزه ارتباطات و شبکه‌سازی، مکاتبات لازم صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک در بعضی روستاها اجرایی خواهد شد.

ابتکار تاکید کرد: با همراهی و همکاری تسهیلگران و صندوق‌های خرد اعتباری زنان در روستاها و تعاونی‌های زنان روستایی می‌توانیم اهداف ررا دنبال کنیم و مشکلات را کاهش دهیم، ژنانچه در مناطقی که این اتفاق افتاده روندها رو به بهبودی بوده است.

معاون رئیس جمهور گفت: زنان در مقابله با خطرات زیست محیطی، اصلاح الگوی مصرف، تاب آوری و تغییر اقلیم نقش مهم و بسزایی دارند و قطعا بدون مشارکت آنان هیچ پیشرفتی در این مسائل حاصل نخواهد شد.

در ادامه این نشست علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، سرمایه انسانی و اجتماعی را یکی از مهمترین مولفه‌های اقتصادی هر کشور دانست و افزود: با دانش و علم و فناوری می‌توان سرمایه فرهنگی، اجتماعی، خودباوری و امید را افزایش داد چراکه با آموزش هر امری امکان پذیر است.

وی گفت: همه جوامع با بحران‌های مختلف روبه‌رو هستند و ایران هم یکی از آن‌هاست. بنابراین با دسترسی آموزش و یادگیری می‌توان از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی عبور کرد. فاصله آموزشی فاصله همه جانبه میان کشورها و جوامع به وجود می‌آورد.

باقر زاده اظهار کرد: تاکنون پیشرفت‌های خوبی در حوزه سواد و علم از جمله در 5 سال گذشته داشته‌ایم و دولت در این حوزه تلاش کرده است. به طور مثال در سالهای 91- 95 با حمایت دولت محترم به نرخ 85/2 در سواد رسیده ایم و این رشد 14 برابر میزان رشد سواد در سال های 86 تا 90 یعنی 5 سال مشابه قبل از خود و سه برابر میانگین رشد با سوادی در دوره 15 ساله (20015 – 2000) جهانی است که  رشد خوبی است. و نتیجه این رشد و اجرای طرح های سازمان نهضت سوادآموزی که با کمک دستگاه های مختلف از جمله معاونت امور زنان و خانواده انجام شد بعد از 17 سال وقفه، کسب جایزه بین المللی سوادآموزی از طرف یونسکو و جایزه بهترین بهترین ها از کشور چین بوده است که این موفقیت ها از لحاظ کمی و کیفی حائز اهمیت است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: آمار نشان می دهد که در بین زنان روستایی در گروه سنی 10 تا  29 سال حدود 08/5 درصد مهارت خواندن و نوشتن ندارند و در گروه سنی 30 تا 49 سال نیز که نوعا مادران جوان هستند حدود 23 درصد زنان روستایی از مهارت‌های ابتدایی خواندن و نوشتن محروم‌اند.

وی ادامه داد: در گروه سنی 25 تا 29 سال حدود 5/97 درصد باسواد شهری داریم، در حالی‌که در جمعیت روستایی 91 درصد است، همچنین در گروه سنی 30 تا 34 سال حدود 88 درصد ‌و 35 تا 39 سال حدود 81 درصد و به همین نسبت در گروه سنی 45 تا 49 ما شاهد 58 درصد با سوادی هستیم.

یعنی قریب به نیمی از جمعیت زنان روستایی در گروه سنی 45 تا 49 که نوعا مادر هستند از نعمت سواد محروم اند، این در حالیست که تجربه جهانی نشان داده مادر باسواد، فرزندانش بی‌سواد نخواهند بود و برعکس.

وی در ادامه گفت: در نسبت بین زن و مرد، تقریبا در تمام دنیا بیش از دو سوم جمعیت بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند که عدد فوق العاده زیادی است و فقط مختص ایران نیست. در نسبت جمعیت شهری و روستایی علی رغم تلاش زیاد، به نسبت جمعیتی روستائیان به جمعیت شهری که حدود 27 درصد از کل جمعیت هستند، 44 درصد بی سوادی در روستاها، است که نشان می دهد سهم شان از بی سوادی بالاست.

باقر زاده در ادامه با توجه به آمار در خصوص تفاوت زنان و مردان در شاخص عدالت جنسیتی، گفت: خوشبختانه در شاخص عدالت جنسیتی بر طبق آمار از 22 درصد به 8/6 درصد کاهش یافته که این کاهش در بین روستائیان بالاتر بوده و نزدیک به 12 درصد باسوادی زنان و مردان در مناطق روستایی است.

در شاخص تفاوت شهر و روستا هنوز جمعیت با سواد شهر و روستا فاصله 12 درصدی را با هم دارند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مورد شاخص دوره های تحصیلی گفت: در دوره ابتدایی به  شاخص جنسیتی خیلی خوبی رسیده ایم؛ در سال گذشته تفاوت بسیار جزیی دختران از پسران کمتر بودند و در سال 97- 96، 1/98 درصد پسران و دختران برابر هستند و در واقع چون جمعیت پسران از دختران در این سن  کمی بیشتر است، پوشش تحصیلی دختران در واقع از پسران بیشتربه حساب می آید.

در دوره متوسطه اول، 92 درصد دختران  و 9/94 پسران بوده که بین جذب خالص دختران 11 تا 14 ساله  فاصله ای کمتر از 3 درصد وجود دارد.

در متوسطه دوم 2/81 دختران و 9/84 پسران بوده که فاصله زیادی بین دختران و پسران نیست و آنجه که اهمیت زیادی دارد روند رشد در طی 5 سال گذشته است. مخصوصا در سال تحصیلی گذشته که روند جذب افزایش پیدا کرده است

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 202 مدرسه یک نفره در سطح روستاها و عشایر در کشور داشتیم؛ یعنی یک مدرسه، یک کلاس، یک دانش آموز و یک معلم. این عدد باعث افتخار است که دولت برای باسوادی این چنین هزینه می‌کند.

باقر زاده با اشاره به این موضوع که واقعیت تلخ تر از خود بی سوادی، جمعیت با تحصیلات کم است، اظهار کرد: در گروه سنی 25 تا 64 سال که تقریبا جمعیت فعال کشور بحساب می‌آیند و در شاخص‌های جهانی به عنوان بزرگسالان شناخته شده‌اند حدود 8 میلیون و 259 هزار باسواد در سطح ابتدایی داریم که در حال تحصیل نیستند و حدود 6 میلیون و 700 هزار نفر نیز باسواد در سطح متوسطه یا همان راهنمایی داریم که مجموعا 15 میلیون نفر تحصیلات زیر سوم راهنمایی دارند ولی باسواد بحساب می‌آیند.

وی در این باره توضیح داد: این میزان تحصیلات پایه گذاری و تاثیر خودرا در پایداری کسب و کار و مهاجرت و سبک زندگی می‌گذارد. اگر ما این متغیرها را جابجا نکنیم بقیه متغیرها به سختی و پرهزینه و زماندار جابجا می شوند و راه کوتاه مدت و اثربخش، مداخله در جریان آموزش و توانمندسازی است. اما در گروه سنی زیر 50 سال فاصله ایران با میانگین جهانی نسبت به بسیاری از کشورها جلوتر است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص های پایدار توسعه انسانی میانگین سال های تحصیل است  از سال 2000تا سال 2017 که گزارش توسعه انسانی اعلام شد میانگین سال های تحصیل تحت عنوان امید به تحصیل همیشه پایدار بوده است

ما در میانگین سال های تحصیل از سرشماری 85، 90، 95 شاهد رشد 5/6- 2/7 - و 4/8 هستیم  که رشد خوبی بوده اما با بعضی از کشورها که میانگین سالهای تحصیلشان حدود 14 سال بوده فاصله زیادی داریم و اگر بخواهیم اقتصاد، فرهنگ، سیاست، کشاورزی و همه بخشها، دانش بنیان اداره شود یک بخش مهم این است که ما بتوانیم این شاخص را حداقل به 12 سال که تحصیلات رایگان را به فرزندان اجازه داده است برسانیم

باقرزاده در ادامه با اشاره به برخی از برنامه های نهضت از جمله؛ با سوادی اولیاء، با سوادی گروه سنی( 10 – 19) سال و طرح کتاب خوانی گفت: یکی از طرح های نهضت سوادآموزی طرح کتاب خوانی است که با هزینه بسیار اندک می توان کتاب را به خانواده ها و به گروه های کوچک 5 تا 10 نفره برسانیم که توسط یکی از نهادهای محلی ها اداره شود. ما در این طرح بر اساس نیاز سنجی که انجام داده ایم 40 عنوان کتاب در بسته های 10 تایی برای گروه های ده نفره تولید و ارسال کرده ایم، از لحاظ عملیاتی کار از سوی نهضت انجام گرفته  و اگر نهادهای محلی جهت ارائه این کتاب ها به گروه های هدف فعال بشوند، به معنای واقعی کتابخوانی اتفاق می افتد و بهره و فایده از این بخش حاصل می شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح خواندن با خانواده که دارای برند جهانی و کسب جایزه بین المللی شده است، گفت: رویکرد اصلی این طرح این است که کتاب به داخل خانواده برده شود، و وارد تعاملات اعضاء خانواده با یکدیگر شود. و این یک فرصت است تا خانواده وقت بیشتری بگذارند تا از سبد هزینه های زندگی بخشی را به آموزش و استمرار آموزش قرار دهند. وی تاکید کرد نهضت سواد آموزی با هر گروهی که مخاطب، و یا گروه خاصی را جهت کتاب خوانی مد نطر دارد آماده تعامل و همکاری جهت تولید کتاب با ذائقه مشترک تا کتاب با نظارت و پایش این گروه ها به خواننده برسد.

باقرزاده در خصوص سوادآموزی اتباع خارجی گفت:  که در دولت یازدهم و دوازدهم سوادآموزی این گروه شروع شد در سال 97- 27000 نفر از اتباع خارجی را با سواد کرده ایم و روند آموزش هرسال افزایش داشته است. همچنین در سوادآموزی برای  زندانیان باید بگویم که کاری متداول و بسیار اثرگذار است ما هرساله در حال انجام آن هستیم و در این زمینه روند مطلوبی را داشته ایم.

از دیگر طرح های نهضت سوادآموزی برگزاری مسابقه کتاب خوانی و انشاء نویسی با موضوع شعار سال مقام رهبری و پرسش مهر آقای رییس جمهور است که همه ساله این مسابقات انجام می گیرد و اعتقاد ما بر این است که در اینگونه مسابقات سوادآموز با ارائه دیدگاه ها و گفتگوو خلق انشاء  یادگیری برای بزرگسالان اتفاق می افتد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در زمینه مهارت های رایانه ای دیدگاهمان در خصوص سواد آموزی به معنای خواندن و نوشتن بر روی کاغذ و تعریف باسوادی از حالت سنتی را تغییر داده ایم، به اعتقاد ما خواندن و نوشتن باید در محیط دیجیتال نیز اتفاق بیافتد که این طرح در حال توسعه است در همین زمینه ما دو جایزه بین المللی کسب کرده ایم

باقرزاده ادامه داد: از سال 94 کار مشترکی با حمایت معاونت امور زنان و خانواده که بر آسیب پذیرترین گروه هدف ما متمرکز است، آغاز کرده ایم هر سال یک طرح حمایت از توسعه آموزش زنان و دختران عشایر را انجام می دهیم، در سال اول در سه استان 2000 سوادآموز و 400 آموزش دهنده مد نظر بود، از برجستگی این طرح آموزش به آموزش دهنده بوده که چگونه مهارت های زندگی را به سوادآموز آموزش دهد، چگونه برای آنها محتوا و متون ساده کاربردی تولید کند و چگونه با آنها زندگی کند و تدریس نماید. از 40 ساعت آموزش به این افراد تنها یک سوم به مهارت تدریس اختصاص دارد و دو سوم دیگر به توانمند سازی مربی ها اختصاص پیدا می کند. در سال بعد این طرح در استان های بیشتری  با تفکیک زنان روستایی و عشایری در قالب دو پروژه  با 1500 سوادآموز و 600 آموزش دهنده انجام گرفت. در اجرای این طرح همراهی و همکاری معاونت امور زنان و خانواده با نهضت به عنوان یک نهاد تاثیر گذار و سرمایه اجتماعی در اجرای پروژه ها بسیار حائز اهمیت بود. ما در اجرای این طرح شاهد همکاری مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانی و رابطین در فرمانداری ها و بخشداری ها بودیم که  تا چه میزان در کنار این کار با مشارکت های مستقیم وغیر مستقیم در اجرای این پروژه ها سازمان را یاری کردند. اعتقاد ما بر این است که اساسا ریشه کنی بی سوادی در گرو کارهای مشترک است.

 این طرح در سال(97 – 96) 5400 سوادآموز با حدود 860 آموزش دهنده در 12 استان افزایش پیدا کرد که این روند افزایش تدریجی نشان دهنده این بودکه هر دو طرف کار را پذیرفته و ادامه داده اند که زمینه مشترک همکاری گروه های مختلف را ایجاد کرده است. همچنین در خصوص مربی تحصیلکرده لیسانس به بالا نهضت سوادآموزی 1860مربی، با 10400 سوادآموز با  7،300،000،000 هزینه، تحت پوشش برنامه سواد آموزی است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر نقش آموزش در فقر زدایی، اظهار کرد: پروژه های فقر زدایی بدون آموزش امکان پذیر نیست، مفاهیم تغذیه سالم، بهداشت و سلامت، سبک زندگی، رفاه، بهبود مشارکت اجتماعی مخصوصا در زنان و دختران در گرو آموزش است. در پژوهش های میدانی داخل کشور مشخص شده است که میانگین سالهای تحصیل شهروندان با میزان ارتکاب جرائم خشن و سوء مصرف مواد مخدر ارتباط عکس دارد، هرچه سواد پایین تر باشد میزان ارتکاب افزایش می یابد همچنین  میانگین سال های تحصیلی با بی انظباطی اجتماعی بخصوص در حوادث ترافیکی رابطه معنا داری دارد در تصادفات 93 درصد عابرین پیاده ای که در صحنه تصادف فوت شدند بی سواد و یا کم سواد بوده اند.

وی در پایان با اشاره به آمادگی  سازمان نهضت سوادآموزیبرای  همکاری کامل با  هر نهاد دولتی و غیر دولتی گفت:  در همین زمینه  ما سالانه با  500 موسسه غیر دولتی جهت برون سپاری همکاری کرده و نزدیک به 35 تا 40 هزار فرصت شغلی برای بخش غیر دولتی و نیروهای تحصیلکرده آزاد ایجاد کرده ایم

در ادامه این جلسه آقای قندالی رئیس سازمان امور عشایر نیز اظهار کرد: بر اساس اساسنامه و برنامه ای که از دوران دولت اصلاحات مطرح شده بود توانستیم تعاونی‌هایی که در حوزه عشایری و روستایی فعالیت دارند ساماندهی کنیم.

وی گفت: آمارهایی که بیان خواهد شد مربوط به آخرین سرشماری یعنی سال 87 بوده و البته  برنامه‌های خوبی برای سرشماری عشایر و روستاها در سال 98 ترتیب داده شده است.

رئیس سازمان امور عشایر توضیح داد: جمعیت عشایر حدود یک و میلیون 200 هزار نفر است که بیش از 400 هزار نفر را آقایان و حدود 600 هزار نفر از آن را زنان تشکیل می‌دهند. نسبت جنسیت حدود 105 و نیم است و 35 درصد از صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایر تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود 28 درصد از دام سبک و 25 درصد تولید گوشت قرمز کشور به عشایر تعلق دارد. نسبت جمعیت به کل کشور حدود 08/1 درصد بوده اما نقش عشایر در اقتصاد ملی نسبت به جوامع دیگر تقریبا 4 برابر است.

رئیس سازمان امور عشایر تصریح کرد: مردان عشایر کمترین و زنان بیشترین نقش را در تولید صنایع دستی کشورمان دارند. تاکنون تسهیلات خوبی از طریق ایجاد صندوق‌های حمایت از زنان عشایر اختصاص یافته و اقتصاد خرد عشایر افزایش داشته و فقر رو به کاهش رفته است.

در ادامه نشست خانم مهندس فروغ السادات بنی هاشم مشاور و مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت جهاد کشاورزی گفت: ابتدا از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که با حمایت های خوبی که از زنان روستایی و به طور خاص از زنان عشایر انجام گرفته تشکر کرده که از مصادیق این حمایت ها، تشکیل کارگروهی با عنوان زنان روستایی و عشایر و همچنین تفاهم نامه و موافقت نامه های خوبی که با دستگاه های مختلف در حمایت از زنان روستایی و عشایر انجام می دهند.

وی گفت: در دولت دوازدهم وزارت جهاد کشاورزی دو تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان و خانواده منعقد کرده است. اولین تفاهم نامه در سال 96 با عنوان ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصول سالم و استاندارد با هدف توسعه این محصول در جوامع محلی بود، چرا که به اعتقاد ما تولید و مصرف این نوع محصول به عنوان یک حق شهروندی محسوب  می شود، در همین راستا از وظایف جدی وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید در جامعه است تامین غذای سالم و دسترسی جامعه به غذای سالم است که با حمایت معاونت امور زنان و خانواده این کار از سال قبل شروع شده است.

بنی هاشم گفت: در برنامه توسعه کشورها فعالیت ها، متناسب با نقش ها انتخاب می شود و از آنجا که این کار یک کار فنی بود افرادی معتقد بودند که زنان روستایی قادر به انجام این فعالیت نیستند چرا که نیاز به دانش فنی بالا دارد، اما تجربه جهانی و همچنین ملی نشان داد که بحث مشارکت زنان در تولید غذای سالم به دلایل مختلفی از جمله این که خانم ها صاحبان مزارع کوچک هستند و در بحث شبکه های مراقبتی و پیش مراقبتی مزارع کوچک کم هزینه تر است، بسیار مهم بوده و نکته دیگر که به نقش مادری و همسری زنان مرتبط است  این است که  معمولا الگوی تغذیه خانواده ها را زنان تعیین می کنند و وقتی بحث سلامت و بیماری غذا مطرح می شود بسیار حساس تر هستند همچنین مهمترین مسئله این است که زنان اولین مصرف کننده تولیدات خودشان هستند لذا در کمک به تولید غذای سالم بسیار موثر خواهند بود.

وی ادامه داد: تعهدات اجرایی ما در این موافقت نامه، توانمند سازی کلیه کارشناسان تا سطوح دهستان ها و بخشها است چرا که وزارت کشاورزی از نادرترین دستگاه های است که در در دهستان ها هم کارشناس دارد

همچنین از دیگر تعهدات ما در این موافقت نامه، آموزش 10000 نفر از زنان روستایی و عشایری تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند و حداقل در هر استان یک محصول سالم تولید شود که در حقیقت بعد از انجام این طرح می بایست از  32 محصول سالم رونمایی کنیم.

اعتقاد ما این است که آموزش باید کاربردی و مرتبط با زندگی باشد این آموزش هرگز فراموش نمی شود آموزش های که ما به این گروه در خصوص تولید محصول سالم دادیم کاملا کاربردی بود تا هر شخص در منزل خود یک مزرعه کوچک محصول سالم را تولید کند.  

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید هر استان یک محصول سالم داشته باشد و باید در آینده از 32 محصول سالم رونمایی کنیم.

دومین تفاهم نامه مابین شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی  با معاونت امور زنان و خانواده با موضوع حمایت از صندوق های اعتبار خرد، منعقد شد

وی در خصوص این تفاهم نامه گفت:  صندوق های اعتبار خرد به جهت رسمی نبودن معمولا مشتری بانک محسوب نمی شوند و نمی توانند از منابع بانکی استفاده کنند که با رایزنی های زیاد خوشبختانه صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون به این صندوق ها کمک زیادی کردند. در سال گذشته معاونت امور زنان با تخصیص اعتبار 400 میلیون تومانی  به 13 صندوق‌ در استان ها که این صندوق ها خود شبکه ای از صندوق ها هستند یعنی 10 الی 12 صندوق دیگر را پوشش می دهد، توانستند به اشتغال زایی این صندوق ها کمک کنند. که به طور مثال در استان فارس 62 شغل ایجاد شده که تعداد زیادی از این مشاغل مشاغل پایدار بودند.

در ادامه مهندس زرگر از معاونت توسعه روستایی و عشایری اظهار کرد: تفاوت ایران در حوزه روستا و عشایر با دیگر کشورهای صنعتی در بحث دانش، مهارت و فناوری است چرا که بعد از انقلاب صنعتی در این کشورها تلفیق فناوری با ظرفیت های جوامع محلی صورت گرفته در نتیجه عدم توازن در حوزه مهارت، تخصص و دانش بین جامعه شهری و روستایی وجود ندارد. و به دلیل اینکه بنگاه داری به شکل نوین در همه روستاهای کشورها  آسیایی، اروپایی، استرالیایی و .. وجود دارد و عدم توازن در بنگاه داری به شکل نوین وجود ندارد همه منافع زنجیره به جوامع محلی برمی گردد و در نتیجه با پدیده جابجایی جمعیت خیلی مواجه نیستند

وی گفت: در کشورهای صنعتی جابجایی جمعیت بین 0 تا 2 درصد است در حالی‌که در ایران هر 10 سال بین 0 تا 7 درصد جابجایی جمعیت داریم و در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در روستاها منفی 7 درصد، در حاشیه کلان شهرها 04/6 درصد، حاشیه مراکز استان‌ها 06/4 درصد و در حاشیه متوسط کشور حدود 3 درصد جابجایی جمعیت صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: این نرخ رشد جابجایی جمعیت بیانگر عدم توازن دانش و مهارت و فناوری است. تلاش ما بر این است که زنجیره به اقتصاد روستا برگردد و این عدم توازن را مرتفع کنیم و  تا زمانی که این عدم توازن مرتفع نشود و شکل اداره یک جامعه محلی به شکل مدرن و بنگاه داری نوین تغییر نکند اقدامات دیگر موثر نخواهد خروجی عدم انجام این امور این بوده که ما با یک جامعه فقیر روبرو هستیم. در زمینه آموزش اوضاع خوب نیست از مقطع ابتدایی تا دبیرستان ریزش وجود دارد که جوانان قدرت انتخاب به غیر از رشته علوم انسانی ندارند تا حوزه دانشگاهی که به دلیل عدم توازن دانش و مهارت  باید دردانشگاه های غیر دولتی تحصیل کنند و به همین ترتیب در حوزه های دیگر هم به دلیل این عدم توازن دچار مشکل می شویم. بنابراین راه حل این است که زنجیره به داخل اقتصاد برگردد. لذا ابتدا کار را در حوزه اقتصاد شروع کردیم منابعی تجهیز کردیم. در اجرای این طرح اقتصادی( که از دکتر ابتکار بابت حمایت از این طرح اقتصادی در روستا و تخصیص بودجه در دولت تشکر می کنم) با توجه به اینکه 50 درصد منابع به سیستم بانکی تخصیص پیدا کرده است اعلام می کنم که  17844 طرح توسط زنان در روستاها در حال اجرا است و حدود 950 میلیارد تومان در قالب قرارداد در اختیارشان قرار گرفته است. و این امر در توسعه روستا یک نگاه اقتصادی است که ما پی گیری آن بودیم.

 به غیر از انتقال زنجیره اقتصاد به روستا طرح دیگر ی که در حال پیگیری آن هستیم در خصوص انتقال منافع زنجیره اقتصاد به روستا ها می باشد، همانطور که می دانیم تمامی امور مرتبط با کشاورزی اعم از تهیه نهال کود سم بذر در شهرها متمرکز می باشد و از شهرها خریداری می شود. یعنی به طور کلی تمام منافع زنجیره به شهرها برمی گردد. ما برای برگشت این منافع به حوزه روستا توجه به حوزه اقتصاد کرده ایم و در این حوزه سعی ما توجه به چند موضوع مهم بوده، همانطور که می دانید نقش اقتصادی زنان در روستا بسیار بیشتر از دیگر زنان و حتی بعضا مردان است پس تلفیق فناوری با ظرفیت های جامعه محلی کمک به توسعه دانش و مهارت زنان می کند در این حوزه خوادرخواست ما از معاونت امور زنان و خانواده توجه به این حوزه است.

وی ادامه داد: درقانون برنامه ششم توسعه در مجلس در بحث تسهیلگران با تلاش معاونت روستایی ریاست جمهوری، مصوب شد که دولت موظف است 100 هزار تسهیلگر آموزش دهد که از نظر ما باید 50 هزار نفر از تحصیلگران زن باشد.

در حوزه واردات و صادرات محصول، تاکنون قراردادهای خوبی با زنان روستایی منعقد شده و تا این زمان بخش قابل توجهی از هزینه‌ها به آنان پرداخت شده است.

وی در پایان تاکید کرد: طبق آمار، نقش اقتصادی زنان روستایی و عشایر بیشتر از آقایان است.

در پایان این نشست خانم سمیه سادات، پژوهشگر اظهار کرد: همسران جانبازان و ایثارگران از یکسری مسائل رنج می‌برد زیرا باید چند نقش را همچون پرستاری، همسری و مادری را ایفا کنند. باید به این افراد توجه زیادی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقل قول‌هایی از همسران جانبازان اشاره و گفت که باید بر روی این افراد نگاه ویژه‌ای داشت و به مشکلاتشان رسیدگی کرد.

 

 

 





دیدگاه شما

نام :
پست الکترونیکی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی را وارد نمایید :
Captcha