شناسه خبر: 15519نسخه چاپی
تاریخ خبر: 1400/11/6 11:39

شرح وظایف روابط عمومی

روابط عمومي مجموعه اي از اقدامات اطلاع‌رسانی، تلاش‌های آگاهانه و‏ برنامه‌ريزي شده به منظور جلب مشاركت و كسب تفاهم متقابل با مخاطبان، علاقمندان و گروه‌هاي مرتبط با حوزه زنان و خانواده است؛ شامل:

  • اطلاع‌رسانی و انتشار خبر و شفاف سازی
  • تولید مستندهاي رسانه‌ای
  • حمایت از آثار و رویدادهای فرهنگي و هنری
  • حمایت از پویش‌های اجتماعی
  • تعامل با رسانه ها، پاسخگويي

 

1- اطلاع رساني و انتشار خبر:

روابط عمومی در این معاونت تلاش کرده تا فعالیت‌های مختلف را به طور شفاف، واقع‌بینانه و با نگاهی فراگیر برای گروه‌های مخاطبان منعکس کند. علاوه بر اطلاع‌رسانی فعالیت‌هایی متنوع امور زنان و خانواده در وب سایت به آدرس women.gov.ir ، در صفحات متعلق به معاونت، شبكه‌هاي اجتماعي و فضای مجازی، نیز اخبار مختلف بازتاب داده شده است.

در مواجهه با چالش‌های افکار‌‌‌عمومی در حوزه زنان و خانواده، رویکرد معاونت توجه به نیازها و خواسته‌های مردم و پرهیز از نگاه بالا به پایین بوده است.

 الف) ارتباط با رسانه‌ها :

با توجه به نقش مهم اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها، روابط عمومی تلاش کرده نوع ارتباطش با آن‌ها نه فقط ارسال اخبار و گزارش عملكرد بلكه ارتباطی دو‌سويه، تعاملي، فعال و پاسخگو باشد.

عمده فعاليت :

- تولید محتوا یا هماهنگی جهت ارسال اخبار برای رسانه‌ها

- هماهنگی مصاحبه با معاون رئیس‌جمهور، معاونين و مديران حوزه زنان و خانواده

- جوابگويي به رسانه‌ها در مواردي كه سوالي مطرح شده يا در پاسخ به اكاذيب و اخبار‌جعلي در حوزه زنان و خانواده

- برگزاري جلسات و نشست‌هاي كاري با اصحاب‌رسانه

- برگزاري نشست‌خبري با اصحاب‌رسانه در هفته‌دولت، هفته بزرگداشت مقام زن، دهه مبارك فجر و...

 ب) پورتال معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده :

پورتال معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم علاوه بر هدف اطلاع‌رسانی و درج خبر؛ انواع اطلاعات، گزارش عملكرد ديگر واحدهاي معاونت، سرویس‌های خدماتی آنلاین (از قبيل سامانه انتخاب زنان كارآفرين برتر)، سامانه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، مجله‌ويدئويي، صفحات مختص موشن‌گرافي، اينفوگرافي و پادكست، سامانه‌هاي مرتبط (لينك) با پايگاه‌هاي فعال اطلاعاتي، مدیریت کاربران و هر آنچه که یک سازمان نیاز دارد تا خدمات خود را آنلاین کند فراهم نموده است.

ج) مستند سازی

يكي ديگر از ابزارهاي روابط‌عمومي براي نشر و اطلاع‌رساني برنامه‌ها، مستند‌سازی بوده است. نكته‌اي كه همواره سعي شده مدنظر قرار گيرد اين است كه ضروري ‏نيست حتماً اين انتشارات با هزينه‌گزاف و گران انجام شود بلكه ‏ماهيت و محتواي آن بسيار مهم است.‏ لذا با توجه به گسترش شبكه‌هاي اجتماعي در فضاي‌مجازي، بستر مناسبي براي نشر و اطلاع‌رساني در اختيار روابط‌عمومي قرار گرفته است.

بر این اساس ویدئو، كليپ، موشن‌گرافي و ... در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي خبري شده است.

اينفوگرافي:

از آنجا که بسیاری از مخاطبان فرصت چنداني برای خواندن متن‌های طولانی صرف نمی کنند، براي انتقال چند نکته به اختصار به مخاطب، اینفوگرافیک راهکار مناسبی است. كمك به نمايش سريع و دسته‌بندي شده اخبار و اطلاعات به صورت بصری و سهل‌الوصول از ویژگی‌های اینفوگرافی بوده است. لذا معاونت تلاش كرده از اين ابزار رسانه‌اي بهره ببرد.

پادكست:

پادکست انتقال محتوا به صورت صوتی و مورد علاقه جمعی از مخاطبان است. این ابزار رسانه‌ای می تواند  صحبت‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، یک مکالمه چند‌نفره، و واگویی مطالب مختلف باشد. پادکست در واقع گفتگوهای رادیو اینترنتی به حساب می آید که اگر هم وقت ندارید می‌توانید فایل‌شان را دانلود و سر فرصت گوش کنید.

موشن‌گرافي و كليپ ويدئويي:

دانش ادغام تصاویر و حرکت آن‌ها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن‌های دوبعدی، برنامه های آموزشی و...کاربرد دارد . امروزه جزو پرطرفدارترین روش‌ها به ویژه برای تبلیغات است.

روابط عمومي معاونت نيز براي انعكاس اقدامات خود در فضاي مجازي و رسانه‌هاي تصويري اقدام به توليد و انتشار موشن گرافي و كليپ نموده است.

ايجاد صفحه فعال اختصاصي روابط عمومي در فضاي مجازي :

  1. كانال رسمي معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده در آپارات.

    2. صفحه رسمي معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده در اينستاگرام.

پيام كوتاه: ‏ از آنجا که ارسال پیام‌ کوتاه می تواند ابزار اطلاع رسانی به بخشی از مخاطبان باشد. روابط عمومي با استفاده از ‏اين ابزار، مطالبات و درخواست‌های حوزه زنان و خانواده را دریافت و پیگیری می‌کند.

از دیگر وظایف روابط عمومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  -  تولید یا حمایت آثار هنری و چندرسانه‌ای.

  - حمایت از رویدادهای هنری.

  - اجرای پویش‌های اجتماعی.